Ugrás a tartalomra

Vassula Szegeden

Régen nem írtam ide, talán ez is jelzi a téma fontosságát a számomra.

Hamarosan városunkba, Szegedre látogat Vassula Rydén. Az üzeneteinek népszerűsítői hívogatják a résztvevőket, többek között olyan jó ismerőseim tanúságtételeivel, mint Kunszabó Zoli vagy László Viktor, vagy akár Emiliano Tardif – iskolánk egyik alapító tagjai – 1996-os véleményével.

Nos, a következő a helyzet: Amióta felnőtt keresztény vagyok, nem bírom a hamis prófétákat, nem bírom azon karizmatizmust, ahol a próféciákat nem különböztették meg, ahol szabadjára engedték és még a nyilvánvalóan hamis teológiát tartalmazó próféciákról sem említették meg, hogy ennek talán nem kellene hinni, ahol az ismeret szavák után soha nem hívják tanúságtételre azokat, akiket érintett a prófécia. Egész konkrétan viszont Vassula magánkinyilatkoztatásainak rajongói vágták ki a biztosítékot nálam, amit már végképp nem tudtam elviselni a karizmatikusok között. Miattuk nem nevezem magam karizmatikusnak:  ha ők belül vannak, akkor én kívül (a doboz címkéjéről el lehet vitatkozni, hogy valóban az van-e ráírva, hogy „Karizmatikus Megújulás”, de ez nem az én tisztem). Sok mindent el lehet viselni az egységért, Krisztusért, de ez nem fér bele, sőt ellentétes vele.

Mindeközben a karizmatikus megújulás Sezegeden nem foglalt állás az IÉI üzenetek mellett sem ellen. Gondolom azért, hogy bölcsen senkit se veszítsenek el. Ez nem jött be, engem elveszítettek. Ez nem vád senki ellen, csak visszaemlékezés és indoklása a következőnek: Hogy ugyanebbe a „nem szólalok meg” hibába ne essek, én most elmondom:

  1. Vassula Ryden üzeneteiben, mint magánkinyilatkoztatásokban nem hiszek.
  2. Nem leszek ott a szegedi előadásán, és minden római katolikust azt tanácsolom, ő se menjen el, ne vegye meg a könyvét és ne olvassa azokat olyan színben, mint ahogy ott előadják, magánkinyilatkoztatásként.

Miért?

  1. Mert érvényben van a Hittani Kongregáció közleménye, hogy az üzenetekben teológiai tévedések vannak. Érvényben van, hogy katolikusoknak nem ajánlott a részvétel ilyen rendezvényen.
  2. Mert Vassula ragaszkodik ahhoz, hogy üzenetei magánkinyilatkoztatások (szerző=Isten), de a Hittani Kongregáció csak elmélkedéseknek minősítette (szerző=Vassula). Írásait ez alapján az apokrif újszövetségi írásokhoz lehet hasonlítani, melyet a kánoni írások mellett olvastak a keresztények, de nem mint kinyilatkoztatást, hanem mint lelki olvasmányt.
  3. Mert gyanús, hogy miért kellett Vassulának Indiából és a Fülöp szigetekről egyházi imprimatúrát szerezni. Közelebb nem talált? Mert még ha van is NIHIL OBSTAT egyik-másik könyvön, az csak annyit jelent, hogy abban a könyvben hit és erkölcs dolgában nincs tévedés. De nem szól arról, hogy mi van a többi könyvben, mi van a fordításokban, és pláne egyáltalán nem szól arról, hogy az magánkinyilatkoztatásnak el lenne fogadva. És ezen túlmenően nem árt észben tartani, hogy a Hittani Kongregáció magasabb fórum, mint egy megyéspüspök engedélye.
  4. Mert még ha igaz és hiteles magánkinyilatkoztatás lenne, akkor is csak alig érdekelne, több kötetnyire pedig egészen biztosan nem, mert az már több, mint amilyen szerepe lehet egy magánkinyilatkoztatásnak. Ugyanis a magánkinyilatkoztatásnak a lényege, hogy nem tesz hozzá semmit a nyilvános kinyilatkoztatáshoz és időben és térben sem szól mindenkihez. Ha pedig úgy állítják be a követői, hogy ezt térben és időben mindenkinek el kell fogadnia, az egész egyháznak, és kifejezetten csalódnak, ha valaki elutasítja ezeket, akkor olyan rangot követelnek meg neki, ami csak a kánoni kinyilatkoztatásnak jár. Még egy hiteles magánkinyilatkoztatás sem lehet a hit mércéje. Szabadon elutasíthatja, mellőzheti bármely hívő és ezzel nem sérti meg a magánkinyilatkoztatást. A leginkább az zavar az IÉI jelenségben, hogy egy magánkinyilatkoztatásnak olyan tiszteletet és szerepet adnak a követői az életükben, amely megkérdőjelezi azt, hogy a hitük a nyilvános, kánoni kinyilatkoztatáson alapul-e egyáltalán. Mi történne, ha kiderülne, hogy hamis: összedőlne a hitük? Ha igen, akkor olyan túlzott jelentőséget adtak ennek a magánkinyilatkoztatásnak, amit nem érdemelhetett volna meg. Én nem építkezem bizonytalan homokra, ezért nem érdekelnek a magánkinyilatkoztatások különösebben.
  5. Mert Vassula írásainak hitelessége magánkinyilatkoztatásként felettébb gyanúsak, sokan kifogásolják, és én sem tudom annak tekinteni.
  6. Mert Tardif atya általuk hivatkozott véleményét sehol máshol nem lehet megtalálni, mint az IÉI-nél, és még akkor született, amikor nem jelent meg az elítélő nyilatkozat. Olyan színben feltüntetni őt, mint aki a 2007-es fejlemények után is, az egyház ellenére Vassula kijelentései mellett foglal állást, hamisítás. Csak annyit lehet mondani, hogy kezdetben, 1996. december 5-i hivatalos megjelenés előtt, támogatta. A többi csalás.
  7. És végül a legfőbb érvem: Mert az egységért létrejött mozgalom gyümölcse a megosztás. Akkor a leginkább nyilvánvalóbb ez, ha Vassula mozgalmát Chiara Lubich Fokoláre mozgalmával vetjük össze. Vassula nem Chiara. Az IÉI nem a Fokoláre. Az egyik valóban egységet teremt, a másik pedig mindenfelé megoszlást támaszt, amerre csak megjelenik. Nálunk Szegeden is. Igen, legyünk türelmesek, várjuk meg, milyen gyümölcsöket hoz egy kezdeményezés. De az IÉI már termi a gyümölcsét, ideje lenne az alapján megítélni.
  8. A végső szó pedig Rómáé.

És néhány fontos megjegyzés:

  • Úgy gondolom, Magyarországon a legnagyobb felelőssége annak van az ügyben, aki a köteteket megjelenteti és ezzel a leginkább hozzájárul a népszerűsítésükhöz. Nagy hiba.
  • Szerezzenek be Vassula rajongói friss, 2010-es támogatásokat Kunszabó Zolitól és László Viktortól, akkor hivatkozási alapjuk hiteles lenne…
  • Rólam ne állítsa senki, ne soroljon fel referenciának, hogy én sem emeltem fel semmi kifogást Vassula magánkinyilatkoztatásai ellen.
  • Véleményem nem kinyilatkoztatás, csak vélemény. Nem hivatalos vélemény, csak magánvélemény :-).
  • Nem várom el, hogy mindenki kövesse, csak azok, akik hiteles és felelős vezetőnek tartanak.

Frissítés: Néhány nappal később jelent meg Dr. Beer Miklós váci püspök közelménye.

Címkék

Hozzászólás

marywolf (nem ellenőrzött) 2010. 10. 13., sze – 12:15
Köszönöm, hogy ilyen szépen és világosan megfogalmaztad, utána jártál! Én csak a Hittani Kongregáció közleményét ismertem eddig, más "érvet" nem tudtam volna mondani és hogy őszinte legyek, sem időm, sem kedvem nemvolt ahhoz, hogy beleássam magam a témába. Mégegyszer köszönöm, hogy Te ezt megtetted!

Igaz Katolikus (nem ellenőrzött) 2010. 10. 24., v – 23:01
http://www.zarandok.hu/?m_id=45&m_op=view&id=8240&sessid=KjMxMzY3MDgxMTI4NzYwNDI2MzIzMjg5Njc4

Gellért 2010. 10. 26., k – 19:38

Válasz Igaz Katolikus (nem ellenőrzött) üzenetére

Köszönöm. Katona István atya véleményét és ezen írását már ismertem, amikor a fentieket írtam.

Ismeretlen (nem ellenőrzött) 2010. 10. 30., szo – 15:21
Ön szerint miért üldözték és ölték meg az ószövetségi prófétákat? Megosztották-e az embereket? Miért üldözték és ölték meg az övéi Jézust? Megosztotta és még ma is megosztja-e Krisztus az embereket? Miért üldözte az Egyház szinte egész életében Pio atyát, hiszen csak jó származott minden cselekedetéből, megosztotta-e az Egyházat? Miért érte oly sok szenvedés a szenteket míg éltek az Egyház és egyházi személyek részéről? Megosztották-e az embereket? Miért számít az első számú közellenségnek az Egyházban az a hölgy, aki egész életét arra áldozza, hogy megtérésre, kiengesztelődésre, megbékélésre és egységre szólítsa fel az embereket? Mennyit tesz ezek előmozdításáért az a személy, aki őt elítéli? A világ hány országában tette ezt? Vassula megosztja az Egyházat? Igen! Éppen úgy, ahogy annak idején tették a próféták, Jézus Krisztus, Pio atya és a sok-sok szent! De ahogy Assisi Szent Ferenc esetében a pápa egyedül szembefordult az Egyházzal, és áldását adta a szentre és közösségére, most Vassula esetében tekintsünk II. János Pál pápára, aki áldását adta Vassulára és könyvére, és ez az áldás le nem törölhető, és XVI. Benedek pápára, aki, mint Joseph Ratzinger bíboros, a Hittani Kongregáció akkori elnöke, nem írta alá a Kongregáció 1995-ös közleményét, és alázatosan elismerte, hogy "némely esetben az Egyház túlzottan kritikus volt a misztikus jelenségekkel szemben. Loyolai Szent Ignácot börtönbe vetették, ez történt Keresztes Szent Jánossal, Szent Brigittát kis híján elítélte a bázeli zsinat" . Válasszunk, rajtunk áll, hogy inkább az üldözők vagy az üldözöttek táborához csatlakozunk!

Gellért 2010. 11. 30., k – 23:43

Válasz Ismeretlen (nem ellenőrzött) üzenetére

Kedves Ismeretlen! 1. Az érvelése szép, de nem meggyőző. Ugyanis: nem minden üldözött lett szent, sőt, csak kevesen. Pl. Arius és Nesztoriusz nem. Valóban, vannak olyan üldözöttek, akik később példaképek lettek. De abból, hogy Vassula ma megosztja az Egyházat és üldözik, azt a következtetést levonni, hogy majd egészen biztosan rehabilitálják, elég nagy merészség. 2. És Vassula követői miért üldözik oly fanatikusan azokat, akik nem fogadják el prófétaként?

ismeretlen (nem ellenőrzött) 2010. 12. 06., h – 00:33

Válasz Gellért üzenetére

Hozzászólásommal "legfőbb érvének" helytelenségére kívántam rámutatni: "...legfőbb érvem: Mert az egységért létrejött mozgalom gyümölcse a megosztás." Nem válaszolt a feltett kérdéseimre! Megjegyzés a következőhöz:"És Vassula követői miért üldözik oly fanatikusan azokat, akik nem fogadják el prófétaként?" A keresztség szentségében mindannyian Krisztus hármas, papi, PRÓFÉTAI és királyi küldetéséből kaptunk részesedést. Mire gondol pontosan, amikor azt írja, hogy: "...miért üldözik oly fanatikusan azokat, akik nem fogadják el prófétaként?"? Én nem üldözök senkit, szívesen folytatok párbeszédet a témáról, viszont a Vassula ellen irányuló mérhetetlen küzdelmet nagyonis érzem, látható jele ennek az Ön blogbejegyzése is.

Tünde-Lidia (nem ellenőrzött) 2011. 04. 01., p – 09:43
Kedves Gellért, megkülönböztetésed Vassula ügyében helyes. "kinyilatkoztatásait" hamisnak ítélte a Katolikus Egyház Hittani kongregációja legutoljára 2007-ben, őt magát 2011 március 16-án közösítette ki a konstantinápolyi pátriárka, az említett "kinyilatkoztatások" terjesztése, valamint más egyházban történt szentségekhez járulása miatt. A második dologban amúgy is fennáll az önmagától való kiközösítés állapota, hiszen tudta, hogy ezt nem szabad tennie ortodox hívőként. az igaz próféták engedelmesek az egyházi előljáróiknak, akkor is, amikor nem értenek egyet velük. TündeLidia

Laci (nem ellenőrzött) 2011. 04. 18., h – 09:39

Válasz Gellért üzenetére

véletlenül bukkantam erre a hírre. Gyorsan belenéztem a megadott linkekbe. Rápillantottam egy általam ismert anti-Vassula tájékoztató oldalra (www.infovassula.ch). A hír tehát igaznak tűnik. Mivel valszeg kellemetlenül érinti Vassulát s hazai rajongóit, így agyon van hallgatva. A Szegeden tapasztalt megosztás sem egyedi jelenség, sokaknak a karizmatikus levelezőlistákon szerzett sérülései is ez támasztják alá. Hiába vannak magyar nyelven is hozzáférhető dokumentumok és állásfoglalások (www.hagiosz.net, www.karizmatikus.hu), a helyzet eddig nem változott. Talán ez a hír felrázza mind a híveket, mind a -megkülönböztetést gyakorolva- Vassulát elutasítókat.

ismeretlen (nem ellenőrzött) 2011. 05. 21., szo – 15:21
2011. május 5-i üzenet Jézus: mondd el népemnek és emlékeztesd őket arra, hogy a szeretet sok bűnt eltakar; bizonyuljon igaznak egymás iránti szeretetetek… engedjétek meg, hogy felfrissítsem emlékezeteteket: áldást jelent számotokra, ha zaklatnak és üldöznek Miattam, mert ez azt bizonyítja, hogy Én, az Isten rajtatok pihenek… ha csak az lenne a dolgotok, hogy az emberek kedvében járjatok, akkor nem hívtalak volna meg benneteket; ha csak a saját érdekeitekért és dicsőségetekért dolgoznátok keményen, és nem az Enyémért, akkor már elfordítottam volna rólatok Tekintetem; tárjátok ki a szíveteket és fogadjatok be Engem; legyetek egységben, segítsétek egymást, és igyekezzetek megvigasztalni népemet ezekben az időkben; a felebaráti szeretet legyen a legfontosabb számotokra; ne feledjétek el mindenütt hirdetni Üzenetemet, mert a hullaszag [a lelki halál] elérte a mennyet, és e nemzedékre váró büntetés fogja sújtani a földet hitetlensége és hitehagyása miatt; követeim, akiket hozzátok küldök, nem találnak meghallgatásra, Lelkemet pedig káromolják; sokan vakmerően ejtenek sebet Egyházamon, megkövezve prófétáimat; sokan hanyatlanak, és most látható jeleket kapnak hitehagyásuk és bűneik mértéke és súlya szerint; nehézségek és gyötrelmek várnak erre a hitetlen nemzedékre; ezeket a jeleket már azért kapják, mert nem voltak hajlandóak kiengesztelődni Velem; sokatokat tettem megigazulttá Atyám előtt, ugyanakkor elvárom a szeretet viszonzását, a hűség viszonzását; felfedtem előttetek, hogyan munkálkodom, és mit keresek; hallottátok Egység-Üzenetemet, és hittetek benne; megmutattam nektek hívásom célját; igent mondtatok azáltal, hogy nagy tiszteletet nyújtottatok Nekem; megtagadhatja-e az ember, amiben hisz? tartsátok elevenen szívetekben a tanítást, amit kezdetben kaptatok, és ne adjátok el az Én Véremet; az Én Békémet adom nektek, és azt mondom: ne féljetek, mert Én veletek Vagyok; viseljétek Nevemet,1 és tiszteljetek Engem; ic 1 Megértettem, hogy „Jézus nevét viselni” annyit tesz, mint az Ő Keresztjét viselni. De Jézus egyszer azt is mondta, hogy az Ő Keresztje nemcsak szenvedést jelent, hanem örömöt is.